Tabletowe dzieci

Przekazuję Państwu artykuł, który dotyczy niezwykle istotnej kwestii ostatnich miesięcy, jaką stało się nadmierne użytkowanie urządzeń mobilnych przez uczniów naszej szkoły i przedszkola. 

Wiemy, że swobodny dostęp do telefonów i tabletów, jaki mają obecnie dzieci i młodzież powoduje negatywny wpływ na ich funkcjonowanie. Cytowany w artykule poniżej wyniki badań świadczą o tym, że rodzice łatwo dają możliwość używania urządzeń, których w dotychczasowym rozwoju dzieci i młodzieży nie było, a które negatywnie wpływają na funkcjonowanie.

 W efekcie użytkowania przez małe dzieci lub młodzież sprzętów mobilnych obciążony jest znacząco układ nerwowy, co powoduje problemy z koncentracją i nauką. 

Sprzęt z dostępem do internetu staje się również iluzorycznym i niebezpiecznym substytutem relacji społecznych, których nie da się zastąpić komunikatorami i sieciami społecznościowymi. Wyższości kontaktów osobistych z rówieśnikami spotykanymi na żywo nie da się uzupełnić wymianą zdań w sieci. Niezwykle niebezpieczną konsekwencją stają się widoczne objawy uzależnienia od urządzeń mobilnych, kiedy dzieci i młodzież po odebraniu sprzętu lub dostępu do sieci stają się agresywne oraz pobudzone, krzyczą, obrażają się, złoszczą i trudno jest je wyciszyć.

W sytuacji, kiedy rodzice podejrzewają, że ich dzieci mogą być uzależnione od internetu, proponuję kontakt ze specjalistami pod bezpłatnym nr telefonu:

Telefon dla Rodziców i Nauczycieli w Sprawie Bezpieczeństwa Dzieci 800 100 100

Zachęcam do lektury krótkiego artykułu ze strony na FB Edukacja kreatywnie oraz obejrzenia filmu na YouTube dubbingowanego przez Elżbietę Czubównę.

Życzę miłej lektury i mądrze spędzonego czasu z urządzeniem mobilnym.

Agnieszka Isańska, pedagog

Tabletowe dzieci  

„Tabletowe dzieci” – inaczej homo tabletis. Na pewno większość z was spotkała się już z tym określeniem. Dla tych, którzy trafiają na nie pierwszy raz, wyjaśnię, że są to dzieci obcujące na co dzień, w bardzo dużej ilości czasu, z wszelkiego rodzaju elektroniką. Mam tu na myśli tablety, smartfony, komputery itp.

Na chwilę obecną nie posiadamy wystarczających badań, które wskazałyby jednoznacznie, jaki wpływ na dzieci mają urządzenia mobilne. Dlatego należy wykazać się szczególną ostrożnością i umiarem przy udostępnianiu dzieciom tychże urządzeń.

Wg AAP (Amerykańska Akademia Pediatrii) dzieci do 2 roku życia nie powinny korzystać z urządzeń mobilnych wcale. Akademia ostrzega również, że nadmierne korzystanie z tego typu urządzeń może prowadzić do problemów z koncentracją, problemów w nauce, zaburzeń rozwoju umiejętności interpersonalnych.

Kilka faktów wynikających z badań przeprowadzonych przez Fundacje Dzieci Niczyje:
️ 64% dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 lat korzysta z urządzeń mobilnych, 25% – codziennie
️ 26% dzieci posiada własne urządzenie mobilne
️ 79% dzieci ogląda filmy, a 62% gra na smartfonie lub tablecie
️ 63% dzieci zdarzyło się bawić smartfonem lub tabletem bez konkretnego celu
️ 69% rodziców udostępnia dzieciom urządzenia mobilne, kiedy muszą zająć się własnymi sprawami; 49% rodziców stosuje to jako rodzaj nagrody dla dziecka

Pomimo, iż odpowiednio dobrane treści mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój dziecka, to zbyt wczesne i intensywne korzystanie z tego typu urządzeń może być szkodliwe.

W pierwszych latach życia dziecka, jego mózg rozwija się najintensywniej. Do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje bodźców, które aktywizują wszystkie zmysły. Ograniczenie tych bodźców może mieć negatywne skutki dla rozwoju struktur neuronowych w mózgu.

Pamiętajcie, że żadne urządzenie elektroniczne nie zastąpi dziecku wspólnie spędzonego czasu z rówieśnikami, dorosłymi oraz podczas zabaw np. na placu zabaw!

 

Po więcej informacji możecie sięgnąć tutaj: http://mamatatatablet.pl/.

 

Filmik na temat homo tabletis: https://www.youtube.com/watch?v=YmX20QCtBvw 

 https://www.youtube.com/watch?v=YmX20QCtBvw&feature=youtu.be


Poniżej grafika, która przedstawia kilka przydatnych zasad, o których warto pamiętać w przypadku kontaktu dziecka z tabletem.

Udostępnij