Zachowania ryzykowne młodzieży

JAK JE ROZPOZNAĆ? CZY MOJE DZIECKO JEST W GRUPIE RYZYKA?

 

Do najczęstszych zachowań ryzykownych należą:

  • Sięganie po używki (alkohol, substancje psychoaktywne tj. nikotyna, marihuana, kokaina, amfetamina, dopalacze, leki – środki uspokajające czy nasenne),
  • uzależnienia behawioralne (od komputera, internetu, smartphona, hazardu, ćwiczeń fizycznych, zakupoholizm, pracoholizm),
  • wagary,
  • wulgaryzmy,
  • wczesna inicjacja seksualna,
  • bójki,
  • zachowania agresywne,
  • hejt,
  • brak zainteresowania nauką,
  • brak kultury osobistej,
  • konflikty z prawem,-.

Co motywuje dzieci i młodzież do podejmowania zachowań ryzykownych?

  • Ciekawość
  • Przekora
  • Manifestowanie niezależności i dorosłości
  • Fascynacja lub presja grupy
  • Sposób na stres lub urozmaicenie nudnego życia
  • Lęk przed odrzuceniem
  • Brak kontaktu z rodzicami, brak reakcji ze strony dorosłych
  • Negatywne wzorce promowane przez media

Czynniki zwiększające zachowania ryzykowne

  • Warunki rodzinne: konflikty rodzinne, rozwód rodziców, choroba psychiczna w rodzinie
  • Problemy emocjonalne: stresujące zdarzenia życiowe, maltretowanie w dzieciństwie, apatia lub otępienie emocjonalne, niedojrzałość emocjonalna, niska samoocena
  • Problemy szkolne: niepowodzenia w nauce, demoralizacja szkolna
  • Problemy interpersonalne: odrzucenie przez rówieśników, alienacja, izolacja
  • Kontekst ekologiczny: zdezintegrowane środowisko sąsiedzkie, dyskryminacja rasowa, bezrobocie, skrajne ubóstwo
  • Opóźnienie rozwoju: inteligencja poniżej normy, niekompetencja społeczna, brak odpowiednich nawyków i umiejętności związanych z pracą

JAK CHRONIĆ MŁODZIEŻ PRZED ZACHOWANIAMI RYZYKOWNYMI?

WŚRÓD CZYNNIKÓW CHRONIĄCYCH PRZED ZACHOWANIAMI DYSFUNKCYJNYMI U MŁODZIEŻY NIEZWYKLE WAŻNĄ ROLĘ ODGRYWA SILNA WIĘŹ EMOCJONALNA Z RODZICAMI, KTÓRA KSZTAŁTUJE SIĘ OD NARODZIN DZIECKA I MA FUNDAMENTALNE ZNACZENIE NA JEGO ROZWÓJ EMOCJONALNO – SPOŁECZNY.

ISTOTNĄ ROLĘ ODGRYWAJĄ TAKŻE: ZAINTERESOWANIA NAUKĄ SZKOLNĄ/ROZWOJEM, SKŁONNOŚĆ DO RESPEKTOWANIA NORM I WARTOŚCI SPOŁECZNYCH, POSIADANIE I PIELĘGNOWANIE HOBBY I PASJI

JAK IM PRZECIWDZIAŁAĆ?

  1. KWESTIONOWAĆ NIEPRAWIDŁOWE NORMY
  2. MOTYWOWAĆ DZIECKO DO PODJĘCIA WŁASNYCH POSTANOWIEŃ
  3. INFORMOWAĆ O REALNYCH KONSEKWENCJACH
  4. UCZYĆ KONSTRUKTYWNEGO ODMAWIANIA
  5. PODEJMOWAĆ ALTERNATYWNE SPOSOBY ŻYCIA
  6. UCZYĆ WYZNACZANIA CELÓW I PODEJMOWANIA DECYZJI
  7. UCZYĆ STRATEGII RADZENIA SOBIE ZE STRESEM
  8. ROZMAWIAĆ W ATMOSFERZE ZAUFANIA, SZCZEROŚCI, TROSKI I PARTNERSTWA

Opracowanie w oparciu o materiały avigon.pl oraz wyniki badań instytutu profilaktyki zintegrowanej

Marta Walczak psycholog

Udostępnij